tisdag 7 januari 2014

viktigt om vikt



Det är början på januari och än så länge följer den mallen ganska perfekt. Halvtrist väder, stressen och paniken efter att alla högtider är över och man början längta till att något ska hända igen.
Något annat som typiskt för årets början är att det börjar talas om nyårslöften, "komma i form" och Beach 2014. (Som om vi ens har något strandväder i det här landet.)
Det är verkligen omöjligt att inte bli påverkad av allt det där. Det kommer fram i samtal med bekanta, på twitter och instagram, på löpsedlarna och till och med i kön i mataffären. Näst intill undvikligt helt enkelt.
Jag försöker allt jag kan för att inte triggas av detta men det är så fruktansvärt svårt.
Men jag tänkte dela med mig av min lista på bra texter att läsa och peppas av. För er som kämpar med ätstörningar först och främst. Men även för alla ni andra, för att öppna era ögon en aning och så att ni kan se riskerna med vad ni ger er in i på grund av nyårslöften.
Det är så lätt att gå vilse. Glöm inte det.

♥ Sandra om vikt

♥ Emily Dahl om viktångest.

♥ Hanna om att inte tycka om sig själv.

♥ Jessica om hur illa dessa nyårslöften kan sluta.

♥ Elin om vikt och ideal

♥ Danielle Austin om hur föräldrar aldrig borde kalla sina barn tjocka. Någonsin.