onsdag 12 maj 2010

om saknad

Jag kan inte somna på kvällarna. Det är för tyst. Jag ligger vaken och lyssnar efter hennes andetag eller de välbekanta klickandet av hennes klor mot golvet när hon går ut i köket för att dricka vatten.
Min säng känns alldeles för stor. Det ska ligga en hund där som tar upp hälften av all plats, lägger sig på täcket och stjäl kuddarna. Och som är extra gosig på morgonen och gör att man ligger kvar för länge efter att väckarklockan har ringt.
När jag väl somnar har klockan nästan blivit mer morgon än natt, vaknar jag igen och ropar nästan hennes namn. Men hon är ju inte där.

Jag kommer på mig själv med att titta på klockan och tänka "nu måste jag gå ut med Diva" eller "nu ska Diva ha mat". Sedan inser jag att hon är borta och då börjar jag gråta igen.
Hon har varit den sista jag ser innan jag somnar och den första jag ser när jag vaknar så länge att jag inte vet vad jag ska göra nu.

7 kommentarer :

amanda löwenberg sa...

Det är svårt, för det är rutinerna som sitter så långt inne. Jag har fortfarande mina kvar, och det enda man kan hoppas är att de är lyckliga där de är nu.

Lisa sa...

<3<3<3<3

Felicia sa...

Jag blir ledsen när jag läser. Jag känner verkligen igen det här. Allt, allt och inget påminner. Alla ljud som inte hörs, alla saker man ser påminner om olika händelser. Var ledsen så länge det krävs. Låt ingen ta det ifrån dig.

candy sa...

Fy tusan, mina ögon tåras när jag läser. Det är så fruktansvärt hemskt att förlora någon man tycker om, människa som djur. Jag håller med Felicia: var ledsen så länge det krävs och låt ingen ta det ifrån dig. Det är din sorg, inte någon annans.

Anonym sa...

Det första jag tänkte när min hund dog var: "Vad ska jag göra nu?"

Hon dog på en tisdag. Jag kunde inte fullkomligt förstå uttrycket "jag minns det som om det vore igår" förrän efter hennes död, ty jag minns den dagen just som om det vore igår. Nu har det snart gått fem år och jag väntar fortfarande på att hon ska möta mig...

Förlåt mig för min anonymitet. Jag fann din blogg genom en annan blogg, utifall att du undrar.

Fifi sa...

Det blir så himla tomt när ens älskade husdjur har gått bort. När min katt hade dött tyckte jag att jag hörde honom gå på golvet på kvällarna när jag skulle sova. Och på morgnarna vaknade jag och undrade var han var

jessica/vintageportalen sa...

oh, skruttan då. hela mitt hjärta brister. våra små fyrbenta vänner är ju nämligen det bästa som finns!

ta hand om dig <3
och sov gott lilla diva!