tisdag 6 oktober 2009

kattjakt

Det hände en rätt rolig sak alldeles nyss.

Jag hade precis slagit mig ner vid köksbordet för att plugga matte när jag hörde ett svagt jamande. Jag antog att det var min katt Tiger som ville gå ut men eftersom jag höll på att lösa ett tal så muttrade jag åt honom att vänta. En liten stund senare gick jag ut i hallen, men där fanns ingen katt.
Underligt tänkte jag, men kanske hade jag redan släppt ut honom och jamande kom utifrån. Jag öppnade dörren men där var det med tomt.
Lite förvirrad återvände jag till matteboken för att ett par minuer senare höra jamandet igen. Kanske hade jag råkat stänga in honom i någon garderob? Jag sökte igenom hela lägenheten, öppnade alla garderober och kollade under sofforna. Ingen Tiger någonstans.

Tillbaka i köket hörde jag jamandet tydligare. Öppnade köksskåpen och städskåpet. Tillslut öppnade jag skafferiet och ut kom katten. Han tycker nämligen att det är mysigt där inne och tar varje chans han kan att klättra in och sova en stund.
Han hade varit där inne sedan jag några timmar tidigare öppnat skafferiet för att ta fram popcorn.
Stackars liten!

0 kommentarer :