onsdag 14 januari 2009

Fjärilar och sockerdricka

Vi håller på och skriver monologer och dialoger på teaterlektionerna. Temat är tro, hopp och kärlek. Här är några texter om kärlek jag har letat fram ikväll.

“It didn't matter in the end how old they had been, or that they were girls, but only that we had loved them, and that they hadn't heard us calling, still do not hear us, up here in the tree house with our thinning hair and soft bellies, calling them out of those rooms where they went to be alone for all time, alone in suicide, which is deeper than death, and where we will never find the pieces to put them back together. “
- The Virgin Suicides

"Once upon a time there was a boy who loved a girl, and her laughter was a question he wanted to spend his whole life answering."
- Nicole Krauss. The History of Love: A Novel

Jag vet att du sover
känner värmen från din hud
bara lukten gör mej svag
men jag vågar inte väcka dej nu

Jag skulle ge dej allting du pekar på m
en bara när du inte hör vågar jag säga så

Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå n
är du inte ser på
och genomskinlig grå b
lir jag
utan dina andetag

- Ur Kents "Utan Dina Andetag"

Så säg som det är
för den här gången krävs det mer
innan jag öppnar armarna
förlorar migoch känslorna faller fritt på midnattsgatorna
för vem skulle bry sigom våra hjärtan blev förstörda?
Men allt det här vänder sig in i mig

Och du är det finaste jag vet
när allt annat härär falskt och fel
och jag går bara ner mig
för det är så jag säger det

du är det finaste jag vet

- Håkan Hellströms "Det är så jag säger det"

"Skyll dig själv ingenting händer här
Men det gör ingenting om dina händer är här"
- Ur Vi två, 17 år av Håkan Hellström

Vaken i månskensregn
Vridandes i sin säng
Nätterna känns igen
Morgonen kommer sen
Vaken i månskensregn

Brukar han fundera, om det är för sent
Han andas ut och blundar
Undrar om hon vet

Vaken i månskensregn
Vridandes i sin säng
Nätterna känns igen
Morgonen kommer sen
Vaken i månskensregn

Brukar hon fundera, om det är för sent
Hon andas ut och blundar
Undrar om han vet

Brukar dom fundera, om det är för sent
Dom andas ut och blundar
Undrar om dom vet

-Veronica Maggio "Månskensregn"

xoxo,
Linda